Słownik Aikido
(tłumaczenie z www.aikidofaq.com)

Uderzenia:
Atemi Uderzenie we wrażliwy punkt
Chudan-zuki Uderzenie pięścią w tułów
Gedan-zuki Uderzenie pięścią w dolną część ciała
Gyaku-uchi Każde uderzenie odwrotne, przeciwne (np. z lewej strony na prawą)
Gyaku-zuki Uderzenie zewnętrzną częścią dłoni
Jodan-zuki Uderzenie pięścią w górną część ciała, w głowę lub szyję
Kaeshi-zuki Uderzenie niedozwolone, nielegalne
Katate-uchi Uderzenie jedną ręką
Men-uchi Uderzenie w głowę
Mune tsuki Nacisk na węzeł na pasie
Oi-zuki Uderzenie pięścią z jednoczesnym krokiem w przód (ang. A step punch)
Shomen uchi Uderzenie z góry w głowę
Tsuki W Aikido zwykle znaczy Chudan Oi-zuki
Uchi Uderzenie
Yokomen uchi Ukośne uderzenie w bok głowy
Yoko-uchi Uderzenie boczne
Uchwyty:
Gyakute-dori Trzymanie jedną ręką za rękę przeciwną; np. trzymanie przeciwnika za prawy nadgarstek swoją lewą ręką
Katate dori Trzymanie jedną ręką za tę samą rękę przeciwnika, np. prawą za prawą
Kosadori Trzymanie jedną ręką za tę samą rękę przeciwnika, (katatedori ai-hanmi), dłonie zwrócone do siebie
Morote dori Dwie ręce trzymają jedną rękę
Kata dori Trzymanie za ramię
Ryokata dori Trzymanie obu ramion
Ryote dori Dwie ręce trzymają dwie ręce
Mune dori Jedno lub dwuręczny uchwyt za klapę (kimona)
Hiji dori Trzymanie za łokieć
Sode dori Trzymanie za rękaw
Ushiro eri-dori Trzymanie szyi od tyłu (za kołnierz)
Ushiro tekubi dori Trzymanie za nadgarstki od tyłu
Ushiro ryote dori Uchwyt z tyłu, obiema rękoma za obie ręce
Ushiro ryokata dori Uchwyt z tyłu, obiema rękoma za obie ręce
Ushiro kubi shime Duszenie, od tyłu
Części ciała:
Hara Brzuch, żołądek
Abara Żebra
Ago Szczęka
Ashi Noga
Ashikubi Kostka
Atama Głowa
Chototsu Punkt atemi pomiędzy oczyma
Daitai Udo
Denko Punkt atemi w ruchome żebra
Dokko Punkt nacisku za uchem
Empi Łokieć
Eri Klapa (marynarki), kołnierz
Fukuto Punkt atemi powyżej wnętrza kolana
Ganmen Twarz
Gekon Punkt nacisku dolna warga
Gokoku Punkt nacisku - mięsista przestrzeń pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym
Haishu Tylna część ręki
Haito Krawędź ręki (dłoni)
Haiwan Tylna część przedramienia
Hiji Łokieć
Hiji-zume Punkt atemi wewnątrz łokcia
Hitai Czoło
Ippon-ken Staw w pięści
Jinchu Punkt nacisku - górna warga poniżej nosa
Jintai Ciało
Jinkai-kyusho Wrażliwe punkty na ciele człowieka
Juizo Nerki
Junchu Punkt atemi - górna warga
Kakato Pięta
Kakuto Tylna część nadgarstka (do uderzenia)
Kashi Nogi
Katate Jedna ręka
Keichu Punkt atemi - tylna część szyi
Kenkokotsu Obojczyki
Kikan Tchawica
Koko Przestrzeń pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym
Kote Nadgarstek
Kubi Szyja
Kubi-naka Punkt atemi - podstawa czaszki
Kyusho Wrażliwy punkt na ciele
Mata Udo, pachwina
Men Głowa
Mikazuki Punkt atemi - w rogu szczęki
Mimi uszy
Morote Obie ręce
Mukozune Punkt atemi - środek golenia
Mune Klatka piersiowa
Murasame Punkty nacisku po obu stronach szyi za obojczykami
Naike Punkt nacisku w środku kostki
Nukite Końce usztywnionych palców
Seika-tanden Dolna część brzucha
Seiken Przednia część pięści
Seikichu Kręgosłup, grzbiet
Senaka Tylna część ciała
Shintai Ciało
Shita hara Dolna część brzucha
Shomen Twarz
Shuhai Tylna część ręki
Shuto Brzeg ręki
Sode Rękaw
Sokei Pachwina
Sokuso Końcówki palców u nóg - do kopania
Sokutei Spodnia część pięty
Sokuto Krawędź stopy
Tanden Brzuch
Tegatana Ramię jako miecz
Teisho "Pięta" dłoni
Tekubi Nadgarstek
Te-no-hira Dłoń
Tento Punkt atemi - "czubek" głowy
Tettsui Pięść - ułożona jak młotek
Te-ura Wnętrze nadgarstka
Ude Ramię
Uraken Tylna część pięści
Waki Strona; pacha
Wakikage Punkt atemi - pacha
Yokomen Boczna część głowy, skroń
Yubi Palec
Zengaku czoło
Zenshin Całe ciało
Zenwan Przedramię
Komendy w dojo:
Ato Ruch do tyłu
Hajime Start
Hayaku Szybciej
Kiyotsukete Bądź ostrożny
Koutai Zmiana
Mate Czekaj
Mawatte Obróć się
Mokuso Zamknij oczy, medytacja
Suwatte Usiądź
Tatte Wstań
Yame Stop
Yoi Gotów
Yukuri Wolno
Yuru yaka ni Płynnie
Shinzen ni rei Ukłon w stronę kapliczki
Sensei ni rei Ukłon w stronę sensei
Joseki ni rei Ukłon w stronę wyższej części dojo
Kamiza ni rei Ukłon w stronę kamiza (bogowie)
Otagai ni rei Ukłon jeden w stronę drugiego
Rei Ukłon
Słowa:
Arigato Dziękuję (nieformalnie)
Domo Dzięki (nieformalnie)
Domo arigato Dziękuję (formalnie)
Domo arigato gozaimasu Bardzo dziękuję (bardzo formalnie) (za coś co się stało)
Domo arigato gozaimas'ta Bardzo dziękuję (bardzo formalnie) (za coś co się zakończyło)
Dozo Proszę idź przed siebie
Gomen nasai Przepraszam, wybacz mi
Onegaishimasu Proszę (gdy prosisz o coś, często jako proszę poćwiczmy razem)
Sumimasen Przepraszam (by zwrócić czyjąś uwagę)
Hai Tak
Iie Nie
Wakarimasu Zrozumiałem
Kierunki:
Mae Naprzód
Migi Prawo
Hidari Lewo
Ushiro W tył, za siebie
Omote Przód
Ura Tył
Uchi Do środka
Soto Na zewnątrz
Jodan Góra
Chudan Środek
Gedan Dół
Chokkaku Prawo-skrętnie
Heiko Równolegle
Massugu Prosto przed siebie
Naname Po przekątnej
Otoshi Opadający, opadanie
Shomen Prosto przed siebie
Ue W górę
Yoko Poziomo
Asoko Tam
Gyaku Odwrotnie, przeciwnie
Hantai Wokół
Kiku Niższy, dolny
Komi Podejść bliżej
Soko Tam, w tamtym miejscu
Hantai-ni W przeciwnym kierunku
Happo We wszystkich kierunkach
Ichimonji Linia prosta
Chokusen Linia prosta
Naka Centrum, środek
Naka ni Do centrum, do środka
Waki Strona
Zenpo Przód
Ogólne:
Uchi deshi Życie studenckie, student
Budo Droga walki, ścieżka wojenna
Aikido Sposób na harmonię ki
Dojo Miejsce treningów
Zanshin lit. "zostawić ducha", stan równowagi i świadomości
Kiai Krzyk wydobywany aby skupić całą swoją energię
Satori Oświecenie
Misogi Ceremonia oświecenia
Musubi Zakończenie, konkluzja, zjednoczenie
Shugyo Ćwiczenie, dążenie do wiedzy
Tatami Mata
Uke Odbiorca techniki (napastnik)
Nage Dawca techniki (obrońca)
Bokken Drewniany miecz
Bokuto Drewniany miecz
Jo Krótki kij (~130 cm długości)
Shinai Bambusowy miecz
Enten-jizui Swobodne ruchy i powroty
Genshin Intuicja
Giri Obowiązek; coś co musisz wykonać
Happo-baraki Być całkowicie świadomym tego co nas otacza
Hiki Ciągnąć; pociągać
Hineri Skręt
Hito-e-mi "Zlewanie" się, łączenie się z ruchem atakującego
Ido Ruch
Idori Techniki praktykowane w seiza
Ikki-ni na jednym oddechu, natychmiast
Ima Teraz
Irimi Wchodzenie
Kaiten Obrót
Kaiten-juki Oś obrotu w technice
Kan Intuicja
Karame Związać, pojmać, zaaresztować
Karami Poplątanie
Karui-geiko Łatwe, przyjemne ćwiczenie
Kashaki-uchi Ciągły atak
Kihon Zasadniczy, podstawowy
Kokoro Duch, wola, serce, intuicja, nastrój
Kokoro-gamae Postawa mentalna
Kokutsu Skłon, pochylenie w tył
Koryu Stary styl
Kujiki Naprężenie, napięcie
Kushin Podskok, aby zaatakować
Kusshinuke Uchylić się od ataku
Maai Zachowanie odległości bojowej
Mae-no-sen Przejęcie inicjatywy, ciągły atak przeciwnika
Maki Owinięty w koło
Mawashi Zwrot, obrót
Moku roku Katalog technik
Mokuso Medytacja
Munen mushin Nieświadome uderzenie
Munen muso Cel zazen
Nagashi Przepływ
Ninjo Co chcesz zrobić
No Zaimek dzierżawczy
Nobashi Rozciągnięty
Nuki Ciągnąć
Oji Odpowiedź
Osae Nacisk, dla mobilizacji
Randori Styl wolny
Reigi Etykieta, również reishiki
Renshu Ciężka praca u podstaw
Ritsurei Ukłon na stojąco
Sabaki Ruch ciała
Saho Lewy kierunek
Sankaku Trójkąt
Seme-guchi Otwarcie do ataku
Semete Napastnik
Sen Inicjatywa, również 1000
Senjutsu Taktyka, strategia
Sen-no-sen Przejęcie inicjatywy po ataku przeciwnika
Sente Osoba przejmująca inicjatywę
Shi Samurai (jako osoba)
Shiki Ceremonia, styl, forma
Shikko na czyichś kolanach
Shinshin Umysł i ciało
Shinshin shugyo Trening ciała i umysłu
Shinshin toitsu Zjednoczenia ciała i umysłu
Shita Dół, w dół
Shita-no Na dolnej części
Shizoku Bezpieczne miejsce
Sho Mały
Shoshin Umysł początkującego
Shuchu Koncentracja
Shugeki Atak
Sudori Pęd
Sukui Wybieranie
Tai-atari Kontakt cielesny
Tai-chikara Zewnętrzna moc (muskuły)
Taisabaki Ruch ciała
Taijutsu Sztuka ciała
Tai-no-henko Odwrócenie pozycji ciała
Tanin-geiko Praktyka z wieloma napastnikami
Taoshi Przewrócić się
Tateki Wielu napastników
Tateki-geiko Praktyka z wieloma napastnikami
Tateki-uchi Walka z wieloma napastnikami
Tenkan Piwot
Tsukami Zagarniać
Uchima Dystans, z którego można uderzyć wykonując pojedynczy krok
Uchimata Wnętrze rzutu
Uchite Napastnik
Uki Pływający
Yo Pozytywna zasada natury
Yoko-furumi Ruch boczny
Yumi Ukłon (w łucznictwie)
Zentai Totalny, całkowity
Fukushiki-kokyu Oddech brzuszny
Ibuki Metoda oddychania, charakteryzująca się długim wdechem, a następnie wykrztuśnym wydechem w celu oczyszczenia płuc
In-ibuki Wewnętrzny (cichy) oddech
Nogare Metoda oddychania, charakteryzująca się długim wdechem z solidnym sapaniem
Ritsuzen Medytacja na stojąco
Yo-inbuki Wewnętrzny (silny) oddech
Postawy:
Hanmi Postawa w połowie skierowana do przodu
Hitoemi Postawa równa, stopy równolegle do przodu
Iai goshi Postawa stabilna, biodra nisko
Iai hiza, Tate hiza Klęczenie na jednej łydce
Kamae Postawa, pozycja
Kiza Klęczenie, stopy na palcach
Seiza Klęczenie na obu kolanach
Tachi Postawa stojąca
Chudan Średnie kamae, miecz pośrodku, seigan jest chudan gamae.
Gedan Poziom dolny, miecz skierowany w dół
Hasso gamae Pozycja 8, miecz u boku głowy. Zwykle hasso hidari, miecz po prawej, lewa stopa z przodu
Jodan Poziom górny, miecz ponad głową. Zwykle hidari jodan, lewa stopa z przodu
Karuma Jak waki gamae, ostrze poziomo
Kasumi Ramiona skrzyżowane aby ukryć technikę (górska mgła).
Kongo Ostrze pionowo przed twarzą
Seigan Naturalny krok, podstawa kamae.
Waki gamae Miecz skierowany w dół, do tyłu dla sutemi (sacrifice) waza. Zwykle miecz po prawej stronie (migi waki gamae), lewa stopa do przodu. Stosowana czasem w celu ukrycia długości miecza - szczególnie bokena
Zasady:
Ikkyo 1. zasada = oshi taoshi, ude osae
Nikyo 2. zasada = kote mawashi, kotemaki
Sankyo 3. zasada = kote hineri, shibori-kime
Yonkyo 4. zasada = tekubi osae
Gokyo 5. zasada = kuji-osae
Rokkyo 6. zasada = hiji-kime-osae lub waki-katame lub ude-hishigi.
Nanakyo 7. zasada = Yonkyo zastosowane do tylnej części nadgarstka
Hakyo 8. zasada = kote-ori-kakae-kimi, kuji-dori = Nikyo w którym jego łokieć znajduje się pod twoją pachą i jego ręka jest wyciągnięta do przodu; przygniatanie jego ręki twoją nogą
Kukyo 9. zasada = odwrotne nanakyo
Rzuty:
Irimi nage Rzut z wejściem ("technika 20-go wieku")
Juji nage, juji garami Rzut przez splecione ramiona ("Rzut nr 10" - ramiona w kształcie japońskiego znaku 10 "+"; ramiona skrzyżowane, łokcie zablokowane
Kaiten nage Rzut z obrotem; uchi-kaiten nage i soto-kaiten nage (wewnętrzny i zewnętrzny)
Kokyu ho Morotetori kokyu nage lub ryotemochi kokynage ude-oroshi irimi
Kokyu nage Rzut z oddechem (są ich w aikido miliony, większość z nich to odmiany podstawowych technik)
Koshi nage Rzut z biodra
Kote gaeshi Odwrócenie, wykręcenie nadgarstka
Shiho nage Rzut w czterech kierunkach
Tenchi nage Rzut "niebo i ziemia"
Aiki otoshi Głębokie wejście z podniesieniem nogi uke
Maki otoshi Nage kończy na kolanach, rzucając uke przez ramię
Sumi gaeshi Rzut rożny (w narożnik)
Sumi otoshi Rzut w narożnik
Tai-atari uchi otoshi Z yokomen-uchi, wejście i zablokowanie uke z rzutem do tyłu
Ushiro udoroshi Pociągnięcie w dół z za pleców
Kokyu dosa Ruch na skutek silnego oddechu (z seiza)
Ganseki otoshi Ramię i łokieć splecione pod ramieniem
Katagatame Odmiana Kaiten nage, gdzie zakładasz dźwignię na ramię przeciwnika i sprowadzasz go bezpośrednio na ziemię z dźwignią 
Stopnie i tytuły:
Kohai Młodszy uczeń
Sempai Starszy uczeń
Sensei Instruktor
Shihan Starszy nauczyciel, poprawnie nazywany tylko, gdy uczy we własnej szkole, poza nią - sensei
Kyu Stopnie uczniowskie od 10 do 1, najwyższy: jukyu, kukyu, hachikyu, nanakyu, rokyu , gokyu , yonkyu , sankyu , nikkyu , ikkyu
Dan Bardziej zaawansowanie stopnie, od 1 to 10: shodan , nidan , sandan , yondan , godan , rokudan , nanadan , hachidan , kudan , judan
Yudansha Członkowie ze stopniami dan
Mudansha Członkowie ze stopniami kyu
Hanshi Najwyższy tytuł w ZNKR, musi mieć ukończone min. 55 i 8 dan
Kyoshi Średni tytuł w ZNKR, musi mieć 7 dan
Renshi Tytuł nadawany przez ZNKR jako dodatek to stopni Dan
Soke Głowa stylu (aktualnie głowa rodziny)
Doshu Głowa metody (obecnie Moriteru Ueshiba, wnuczek O Sensei)
Kaicho "Właściciel" szkoły (organizacji) np. Sei Do Kai
Kancho "Właściciel" szkoły (budynku, halil) np. Yugen Kan
Dojo-cho "Lider" dojo
O Sensei Wielki nauczyciel (Ueshiba, Morihei)
Techniki:
Ukemi Lit. "odbiór przez ciało"
Kumitachi Wspólne ćwiczenie z mieczem
Kumijo Wspólne ćwiczenia z rekwizytami
Tachi dori Przechwyty miecza
Tanto dori Przechwyty noża
Atemi-waza Techniki uderzeń w czułe punkty
Hanashi-waza Techniki uwalniania się z uścisku; znane również jako hazushi-waza
Hanmi-handachi waza Techniki jedno-osobowe (siedzące lub stojące)
Henka waza Techniki kombinacyjne. W szczególności przechodzenie z jednej techniki w drugą
Hitori waza "praktyka z niewidzialnym partnerem"
Jiju waza Technika praktyki stylu wolnego. Zwykle zbiór technik i ataków. Różni się tym od Randori, że tam wszystko jest dozwolone.
Kaeshi-waza Techniki przeciwne
Kansetsu-waza Techniki ze zwichnięciem (z przemieszczeniem)
Katame-waza Techniki z zahaczeniem; składające się z osae waza, kensetsu waza, i shime waza
Kihon-waza Techniki podstawowe
Nagashi waza Przejście z dednej technki w drugą
Ne waza Techniki z zahaczeniem, z uchwytem
Oji waza Zablokowanie i skontrowanie ataku
Omote waza Techniki ujawnione dla publiczności
Osae waza Techniki "przypinania"
Shi waza Technika przeciwna, przeciw działająca
Sukashi waza Techniki wykonywane bez pozwolenia partnerowi na uchwyt lub dokończenie ataku
Sutemi waza Technika polegająca na ofiarowaniu swojego ciała
Suwari waza Techniki wykonywane przez nage i uke w pozycji siedzącej
Tachi waza Techniki wykonywane na stojąco
Te-waza Techniki wykonywane rękoma (jako przeciwieństwo wykonywanych bronią)
Uchi-waza Techniki uderzeń
Ushiro-waza Techniki ataku z tyłu
Uke-waza Techniki blokowania
Ubiór:
Tenugui Ściereczka do wycieranie twarzy. Również szmatka noszona pod hełmem w kendo jako ochronka głowy
Keiko gi, do gi, gi Ubranie treningowe
Embu gi Ubiór wyjściowy, mundur
Kesa Klapa marynarki / część kostiumu mnicha przywieszona na lewym ramieniu
Mon Herby rodzinne na mundurze
Montsuki Górna część ubioru z szerokimi rękawami, z herbami rodzinnymi umieszczonymi na piersiach, rękawie i plecach
Sode Rękaw górnej częsci kimona
Tanomo Szerokie rękawy na formalnych ubiorach
Uwa gi Kimono treningowe - góra
Zekken Naszywka na klatce piersiowej z nazwą właściciela i dojo
Obi Pas (Biały pas , Czarny pas )
Hakama Rozczepiona spódnica; spodnie z szerokimi nogawkami, zazwyczaj czarne lub granatowe
Hera Wieszak z tyłu hakamy
Matadachi Miejsce rozczepienia hakamy
Koshiita Płytka w tylnej części hakamy
Tabi Japońskie skarpetko-buty używane w dojo (coś jakby baletki)
Zori Japońskie sandały używane poza dojo
 

Tekst zaczerpnięty z www.akidofaq.com.
Tłumaczenie amatorskie,
Krzysztof Stępień

Tłumaczenie technik i ubiorów sprawiło mi trochę trudności i jest prawdopodobnie niedokładne, jeżeli ktoś miałby ochotę sprostować to będę wdzięczny, proszę pisać na adres: krzysztof.stepien@lxg.com